Pomoc nebo péče?

28.07.2025
Pomoc a péče vypadají ve významu podobně, v jejich manifestování je však obrovský rozdíl. 


Pomoc je zásah do struktury jedince za účelem změny tak, jak je vnímáno z úhlu pohledu společnosti, systému ve kterém žijeme, jako náprava do stavu dokonalosti. Problém může nastat ve chvíli, kdy systém nemá úhel pohledu z vyššího postu vědomí, ale je v nevědomosti. Nechápe tudíž širší souvislosti událostí, které se dějí. Je to i z důvodu nastavené morálky, posuzování věcí či pocitů jako dobrých (žádoucích) a nebo špatných (nežádoucích). Nerespektuje vývoj jednotlivce ani jeho životní lekce. Vychází z domněnky, že co je špatné, to vede ke špatnému, a co je dobré, to vede k dobrému. Zkušenost, že všechno špatné bylo k něčemu dobré není schopen tento systém integrovat. A ještě ke všemu, co je dobré si stanovuje tak, aby to bylo systému prospěšné, ale vychází zde z energií nižšího vědomí, což jsou chamtivost, pocity nedostatku, strachu ze smrti a ze změny. A tak se tento mylný vzorec aplikuje právě při oné pomociSystém v člověku dokonce vytváří touhu pomoci, aby tím jedinec napravil nejen druhé, ale i sebe. Tento způsob byl hezky vyobrazen v římskokatolické církvi vykupováním "odpustků". Což se děje dodnes, ale název se změnil na charitu. Aby si člověk udržel post, kdy může pomáhat (být dobrým), tak energeticky vytváří k tomu příležitosti. Tudíž se manifestuje někdo, komu takto musím pomoci. Vytváří se tím i nedostatek (čehokoliv vás napadne).
Ve chvíli uvedomění si vlastní skutečné síly, víme, že touto silou disponuje každý. Tudíž by nebylo komu pomáhat. A tahle rovnost by zároveň nemohla nechat nikoho, aby prožíval ten zbožný a slastný pocit moci ve chvíli, kdy někomu pomáháme a cítíme se tím být dobří a hlavně se cítíme méně vinní ☺️

Kdežto s péčí je to trochu jinak. Péče nezasahuje, nechává přirozený průběh, nabízí soucit a podporu při procesu růstu, ale oproti pomoci neřídí, kterým směrem se věci budou vyvíjet. Péče a pomoc se však v naší společnosti vyskytují téměř vždy společně. Prolínají se spolu tak blízce, že působí jako jeden symbol, ačkoliv se jedná o dva odlišné záměry. Pomoc pak vedle péče často degraduje její kvalitu, nebo ji i úplně ruší. 

Když bych uvedla příklad z péče o dočasně nemocného člověka, kdy ho provázím nemocí, podporuji, motivuji jeho vůli žít, nebo pak péče o umírajícího člověka, kdy ho vedu k odvaze k velmi významnému přechodovému rituálu, čímž smrt bezpochyby je. 

U nás se ve společnosti však objevuje tato péče v kombinaci s pomocí tím způsobem, že v případě dočasně nemocného strašíme smrtí, ukazujeme mu jeho stav jako nežádoucí, jako nějaké chybné nastavení, které se mu stalo náhodou bez jeho přičinění a on je v tomto stavu jenom pouhou obětí. Ukazuje se nám tím nemoc jako něco, co je třeba urychleně odstranit a vůbec se nezabývat otázkou "Proč?", protože tady zkrátka žádná návaznost na nic není. Maximálně se uvadí lepší hygiena fyzického těla a občas se zmíní i lepší výživa, ale u praktického lékaře se s takovou radou nejspíš nepotkáte. Jsou vám nabídnuty léky jako prostředky, jak symptom, který se vám děje umlčet. Psychosomatika se tu zatracuje jako nějaká hloupost. Nehledá se celostní pohled na bytost a na to, že nemoc je jen znakem nerovnováhy v našem životě a vlastně tím i skvělým učitelem, jak dát věci do pořádku. Že je jen třeba se jí naučít číst a zaměřit se víc na signály našeho těla, kdy dostáváme právě touto řečí (skrze nemoc jako omezení) zprávy o tom, jak se vlastně ve skutečnosti máme. A pak jen naplnit naše skutečně důležité potřeby a ne ty, které jsou nám předkládány z venku, že jsou potřebné (hlavně chtějte peníze a  běžte nakupovat!). 

V případě umírající osoby, která už zde viditelně svou pouť ukončuje, se tato bytost udržuje v bezmoci. Pomocí chemických léčiv se jí prodlužuje život, a to život v bolesti, což se rovná utrpení. Načež se ta bolest musí tlumit dalšími léky a tím přichází bytost i o vědomé vnímání toho, co se skutečně děje. Těmito prostředky, jak jsou aplikovány se podporuje strach umírajícího ze smrti, která se tu ukazuje jako něco velmi nežádoucího, co je třeba jakýmikoliv prostředky co nejvíce oddálit i za cenu prodloužení stavu bezmoci a nutnosti právě oné péče. Tím se bytost degraduje, prožívá osamocení z nepochopení, strach a bezmoc. A již z toho je jasné, že pomoc v žádném případě nemá stejný záměr jako péče.

Je velmi dobře, že již existují místa, kde se paliativní péče chová opravdu jako péče a pomoc je tam jen velmi minimální. Ono ani nemůžeme v naší společnosti používat jen péči, mohlo by se to tvářit jako eutanázie, protože nebyla poskytnuta pomoc. Kolik léčiv by nebylo potřeba použít, a jak zkrácené by bylo pak umíraní o tom se raději moc nemluví. Protože smrt je v naší převážně ateistické společnosti stále velký Bubák. A v tom strachu se zapomíná na důstojnost a na to, že život nemusí být utrpení, když si vzpomeneme, čím skutečně jsme. 

A já doufám, že si brzy vzpomeneme ☺️

S láskou a úctou k tomuto citlivému tématu, Veronika ❤️